środa, 28 grudnia 2011

Dokąd prowadzą nas media?

Poniżej prezentujemy krótkie relacje z cyklu wykładów, których wysłuchaliśmy podczas V Bestwińskiego Spotkania Socjologicznego.

W dniu 18.11.2011 roku wraz z Panią Katarzyną Krywult, kolegami i koleżankami z redakcji gazetki szkolnej uczestniczyliśmy w wykładzie pod tytułem „Pomiędzy dzieckiem Sarkozy’ego a śmiercią Kadafiego – stare nowe media?” wygłoszonym przez panią dr Danielę Dzienniak-Pulinę. Dotyczył on tego, że różne media mogą przekazywać jedną informację na wiele różnych sposobów. Przywołano przykład narodzin dziecka Nicolasa Sarkozy'ego, które we Francji porównywano do narodzin królewskich, a w Polsce niewiele słyszeliśmy na ten temat.
Wynika to z tego, że nas Polaków bardziej interesują sprawy dotyczące naszej Ojczyzny. Wiadomości przekazywane przez media: Internet, telewizję, radio i prasę drukowaną często pochodzą z jednego źródła i nie zawsze są przekazywane obiektywnie. Dziennikarze często szukają sensacji w wydarzeniach, które wcale nie są sensacyjne, czasami robią to poprzez wymyślanie nieprawdziwych historii, dlatego nie zawsze powinniśmy wierzyć we wszystko co słyszymy w mediach.
Wykład był bardzo interesujący.
Jakub Nawojski, kl.5b



Media używają różnego rodzaju języków i na wiele sposobów próbują dotrzeć do swojego odbiorcy – o tym właśnie mówił wykład Anety Pieczki pt.:„Język szybszy niż myśl, czyli jak mówią media”.
Takie triki to np. spotęgowanie wyrazistości oraz szokowanie, czyli stosowanie słów, które nie są neutralne tylko bardzo mocne i wyraziste, często zaskakują
i wzbudzają zainteresowanie. Kicz językowy pojawia się głównie w serialach i gazetach kobiecych, są to tandetne sformułowania. Popularne środki przekazu to również słowa zaklęcia - hasła, które dobrze zapisują się w pamięci, neologizmy - słowa wymyślone przez autora, specjalistyczne terminy, przesada - słowa, które występują czasem nawet kosztem dobrego smaku. W prasie jest też neutralizacja oficjalności - zwracanie się do czytelników na "ty" zamiast „pani”, „pan”. Można spotkać także zestawienie wyrazów, które zazwyczaj nie łączą się ze sobą.
Media używają frazeologizmów, np. "mąż i żona uszyci na miarę", a także czasowników w trybie rozkazującym. Posługują się wyrazami obcymi oraz stosują złożenia z cząstką mega-, arcy-. Występuje też egzaltacja językowa, czyli emocjonowanie się czymś, a także unifikacja języka, upraszczanie niektórych terminów tak, aby były dla wszystkich zrozumiałe.
Justyna Pieczka, kl.6a


Wykładowca, dr Łukasz Kubisz-Muła, zaprezentował podczas spotkania wypowiedź pt. „Telewizyjne debaty prezydenckie - rola, charakter i odczucia widzów".
W 1960 r. miała miejsce pierwsza debata prezydencka, którą oglądało ok. 70 mln ludzi. Zachowanie i wypowiedzi polityków podczas debaty komentowały media, które czasem krytykowały jej uczestników. To zaś miało wpływ na zachowanie odbiorcy – jego sympatię lub antypatię do polityka. Media z czasem stały się nieodłączną częścią naszego życia.
Często nie dostrzegamy jak media rządzą naszą psychiką i wpływają na nasze postrzeganie świata. Stykamy się z nimi prawie na każdym kroku - media to gazety, które często czytamy, radio, telewizja, Internet, itp. Musimy kontrolować się, aby świat z ekranu nie wpływał na nasze zachowanie i postępowanie.
Klaudia Dańko, kl.6a

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz