wtorek, 27 kwietnia 2010

Książka miesiąca: "PANNA Z MOKRĄ GŁOWĄ"


Autorem tej powieści jest Kornel Makuszyński. Tak - to ten sam Kornel Makuszyński, który napisał znane w całej Polsce „Przygody Koziołka Matołka”! Jednak wróćmy do naszej książki miesiąca: „Panna z mokrą głową” to perypetie dziewczynki, której imię jest kłamstwem - bo absolutnie nikomu do głowy nie przyszło, że rozbrykana i hałaśliwa „Irenka” oznaczać może „spokój”.
Irena jest zawsze skora do zabaw, jednak gdy umiera jej ojciec, dziewczyna musi zrozumieć, że czas spoważnieć - tym bardziej, że to właśnie na nią spada obowiązek bycia głową rodziny. Jednak co stanie się z rodziną jeśli jej „głowa” jest mokra? Na szczęście główna bohaterka ma wielu przyjaciół, którzy pomogą jej w trudnych chwilach. Przy okazji przeżywa mnóstwo zwariowanych przygód, które spodobają się zarówno dziewczynom, jak i chłopcom.
Serdecznie polecam tę książkę wszystkim!
Oprac. Angelika Szlósarczyk, kl.5a

niedziela, 25 kwietnia 2010

Uczniowie piszą...

... o katastrofie smoleńskiej:


10.04 2010 – ta data na zawsze utkwi mi w pamięci. Podczas zabawy z moją młodszą siostrą usłyszałam w radiu o katastrofie mającej miejsce w Smoleńsku.
Tego dnia najważniejsze osoby w kraju leciały na uroczystość 70 rocznicy zbrodni katyńskiej. Wiadomość o śmierci prezydenta i pozostałych osób będących na pokładzie samolotu wstrząsnęła mną. Długo nie mogłam uwierzyć, że to stało się naprawdę.
Do końca tego dnia byłam smutna i przygnębiona.
Paulina Płachta, kl. 6b

Wiosną 1940 roku w stalinowskiej Rosji doszło do zbiorowego mordu na polskich oficerach – jeńcach wojennych, nieświadomych czekającego ich losu. Zostali oni aresztowani bez przedstawienia zarzutów i aktu oskarżenia, bez prawa do obrony przed tym strasznym wyrokiem. Ciała ofiar bestialsko wrzucono do zbiorowych mogił w lesie katyńskim pod Smoleńskiem.
10.04.2010 r. - w siedemdziesiątą rocznicę zbrodni katyńskiej, by upamiętnić tamte wydarzenia do Katynia udała się delegacja z Polski – z prezydentem na czele.
Samolot TU-154 podchodząc do lądowania, rozbił się jednak – w wyniku katastrofy zginęło 96 osób. Kwiat polskiej inteligencji podzielił tragiczny los ofiar katyńskiej zbrodni. Historia zatoczyła koło.
Kamil Owczarz, kl. 5b

Ten sobotni poranek na pierwszy rzut oka nie różnił się niczym od innych. Wstałam rano, umyłam zęby i przybiegłam do pokoju, aby zjeść przygotowane przez mamę śniadanie. Włączyłam telewizor i oglądałam program Jim Jam. W pewnym momencie zadzwonił telefon - była to ciocia, która spytała drżącym głosem czy słyszałyśmy już co się wydarzyło. Mama od razu przełączyła program i wtedy dowiedziałyśmy się o tej straszliwej tragedii.
Wszyscy z wielkim przejęciem nasłuchiwali kolejnych informacji napływających ze Smoleńska. Przez większą część dnia cała rodzina siedziała przed telewizorem, licząc na jakieś dobre wieści. Niestety po południu było już pewne, że takie nie nadejdą. Prezydencki samolot rozbił się w Smoleńsku. Wszyscy jego pasażerowie, na czele z parą prezydencką - zginęli. Wielki smutek zapanował w moim sercu i sercu każdego członka mojej rodziny. Mój starszy brat wyciągnął biało-czerwoną flagę, przewiązał czarną wstążeczką i powiesił na balkonie.
Teraz już tylko pozostała modlitwa za tych wszystkich co odeszli
i za ich rodziny. Dla mnie był to bardzo smutny dzień.
Zuzanna Międzybrodzka, kl. 4a

Rozrywka

Znajdź wszystkie „lwy”! ;-)

Józef Ratajczak
SZUKANIE LWA

Gdzie się ukrył lew,
pomóżcie mi go znaleźć,
na lewo jest zlew, na prawo
telewizor... I może widzę źle,
lecz lwa tu nie ma wcale.

Więc gdzie się lew ukrywa,
w jakim słowie się skrył,
pazury są, jest grzywa,
a lew – gdzie szczerzy kły?

Może wlazł do cholewy,
w lewkonie, do chlewu, w plewy
lub tak się przestraszył ulewy,
że sterczy wciąż pod okapem...
Kto się w tym połapie?

I kto się go znaleźć odważy -
nie raz, a osiem razy?

Powtórka z Wiktorią - litera, głoska, sylaba...


ALFABET – abecadło:
uporządkowany zbiór wszystkich liter danego języka. W języku polskim są to następujące litery: a, ą, b, c, ć, d, e, ę, f, g, h, i, j, k, l, ł, m, n, ń, o, ó, p, r, s, ś, t, u, w, y, z, ź, ż.

GŁOSKA to pojedynczy dźwięk wymawianego wyrazu.
LITERA to graficzny znak głoski.
Wszystkie głoski dzielą się na SAMOGŁOSKI i SPÓŁGŁOSKI.

Głoski możemy podzielić na:
DŹWIĘCZNE – a, o, e, i, u, y, b, d, w, z, dz, dż, dź, ż, ź, z, g, j, l, ł, r.
BEZDŹWIĘCZNE- p, t, f, s, cz, ć, c, s, ś, sz, k, ch.

MIĘKKIE np. ś, ć, m' ń, itp.
TWARDE np. s, c, m, n, itp.

USTNE np. a, e, o, k, g, t, itp.
NOSOWE - ą, ę, m, m', n, ń.

Litera „i” w wyrazie może oznaczać:
tylko samogłoskę, np. igła; tylko zmiękczenie, np. siano; samogłoskę oraz zmiękczenie poprzedzającej ją spółgłoski, np. konik.

SYLABA to cząstka wyrazu, zawierająca jedną samogłoskę.

AKCENT WYRAZOWY to silniejsze wymówienie jednej sylaby w wyrazie. W języku polskim akcent pada zwykle na drugą sylabę od końca.

Światowy Dzień Ziemi



Fragment inscenizacji przygotowanej przez klasę 4a

Rozmowa Pani Ziemi z doktorem:


PANI ZIEMIA: Jakże słabo mi. Głowa boli mnie,
W czasie takich dni, trudno oddycha się.
Boli mnie głowa, noga i brzuch.
Chyba jestem chora. (Czoło ociera chusteczką ) Uch!
Pójdę do mojego doktora - na okresowe badania już pora.
(Postać kieruje się w stronę gabinetu lekarskiego. Puka do drzwi.)

PANI ZIEMIA: Puk! Puk!

DOKTOR: Proszę!

PANI ZIEMIA: Dzień dobry, panie doktorze.
Źle się czuję. Czy pan mi pomoże?

DOKTOR: A witam, witam Panią!
Jakże źle dziś wyglądamy.
Zaraz moją pacjentkę zbadamy.
Proszę podać rączkę,
zmierzę - tak, ma Pani gorączkę.
Jest Pani blada - jak ściana.
Czy słaba Pani od rana?

PANI ZIEMIA: To już od kilku dni
trudno oddychać mi.

DOKTOR: Zapiszę Pani kurację:
i wiem, że mam w tym rację.
Proszę codziennie brać:
świeże powietrze, czystą wodę,
przy śpiewie ptaków odpoczywać,
ubierać się - nie ze względu na modę,
lecz na pogodę.
Proszę na zieleń lasów spoglądać,
a będzie Pani dobrze wyglądać!

English corner – facts and legends


ROBIN HOOD

FACTS
1 Robin Hood is a hero in English folklore – songs, ballads and stories about him come from the Middle Ages*

2 Some historians say he probably (if ever :) lived in XI century, some that he lived when Richard I (a.k.a* the Lion Heart) was the king of England

3 The first book A little Gest of Robin Hood was printed in 1489

4 In the earliest ballads Robin Hood is a
commoner*, but later he is an
aristocrat who becomes an outlaw*.

What does the LEGEND say?

Robin was a brilliant archer*, the best bowman* in England, and a swordsman. He lived in Sherwood Forest in Nottingham with a band of his friends called "Merry Men". Legendary Robin Hood is also called "a prince of thieves*". Why? Because he robbed* from the rich to give to the poor. How did he do it? He and his men captured* the rich when they travelled through the forest. Robin invited them to supper. During the supper someone looked in their bags to see how much money they had. After the supper Robin asked them to pay for the meal :) He was also a great fighter (but killing only in self-defence*). His main enemy was Sheriff of Nottingham. He always wanted to capture Robin but never managed to do it. How does the story ends?
Well, read it and find out yourself on e.g.: www.childrensbooksonline.org (library/intermediate readers) or www.mainlesson.com/displaystoriesbytitle.php
or simply visit our library!

QUIZ
To solve* the quiz read Facts and Legends.
For some answers search* the Internet.
You can win a fantastic Oxford pocket dictionary, pens and other gadgets!!!

1 King Richard I is also called ...
a. King Lion b. Lion Head c. Lion Heart

2 The first book about Robin's adventures comes from ... century.
a. XI b. XIII c. XV

3 Robin's "job"
a. a soldier b. a thief c. a sportsman

4 One of his "Merry Men" is ...
a. Guy of Gisborne b. Will Scarlet c. Big John
(check on www.boldoutlaw.com :The Begginer's Guide)

5 He lived in ......................... Forest.

a. Sherwood b. Greenwood c. Nottingham

6 This tree was Robins's hideout*
a. linden* b. ash* c. oak*
(check on www.visitbritain.pl : Jak spędzać czas – zainteresowania - historia i dziedzictwo - co nowego? - mity i legendy Brytyjskie)

Send your answers a.s.a.p* to
katarzyna.krywult@pedagogika.net
or
give them to your English teacher!
Don't let* others win!


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Glossary *(słowniczek)
Middle Ages-Średniowiecze; a.k.a = also known as-alias/pseudonim; commoner-człowiek z ludu; outlaw-banita, wyjęty spod prawa; archer, bowman-łucznik; rob-rabować; thief/ thieves-złdziej/e; capture-schwytać; in self-defence-w obronie własnej; solve-rozwiązywać; search-przeszukiwać; hideout-kryjówka; linden-lipa; ash-jesion; oak-dąb; a.s.a.s.=.as soon as possible-jak najszybciej; let-pozwalać; competition-konkurs; translation-tłumaczenie; verse-zwrotka; by heart-na pamięć